Sviatok bezvýznamnosti
Sviatok bezvýznamnosti je ako náhodné stretnutie Sartra s Fellinim. Nepotrebujú veľa slov, všetkému rozumejú. Rozsahom útly, no obsahom hutný román je príbehom štyroch priateľov v súčasnom Paríži... Číst víc
Sviatok bezvýznamnosti je ako náhodné stretnutie Sartra s Fellinim. Nepotrebujú veľa slov, všetkému rozumejú. Rozsahom útly, no obsahom hutný román je príbehom štyroch priateľov v súčasnom Paríži... Číst víc
Našli jste nepřesnosti? Dejte nám, prosím, vědět!
Slavnost bezvýznamnosti je Kunderův poslední román. Možná by se slušelo říci spíš "románek" - vzhledem k tomu, že má méně než 100 stran a je ho tak možné pohodlně přečíst za pár hodin. Lze ho doporučit spíše náročným čtenářům, které oslovily předchozí Kunderovy knihy. Textu chybí nosná a jednotná dějová linie, postavy nemají žádnou hloubku, slouží toliko jako figurky v Kunderově hře významů. Do toku vyprávění náhle vstupují sny, sny ve snech, úvahy a představy. Dílo je podobné meditaci, při níž nalézáte překvapivé asociace mezi na první pohled nesouvisejícími obrazy.
Ústředním tématem je (bez)významnost. Význam, či smysl, nalézá člověk v autenticitě a jedinečnosti vlastní životní dráhy. Smysl vychází z jednotlivé existence. Kundera nás chce přesvědčit, že je směšné snažit se smysl vnucovat existenci zvnějšku, jako o to v románu usiluje Stalin, toužící vtisknout svou vůli všem. Stejně směšné je o smysl neusilovat vůbec, žít uniformě a "jít s davem", nemít žádné vlastnosti, jako jedna z postav - Quaquelique (pan Kdokoliv). Je však potřeba počítat s tím, že význam se často ukazuje nečekaně, v paradoxu, jako když jeden z hlavních hrdinů touží nejvíce po své matce, která ho opustila, když byl ještě dítě a na svého otce, který ho vzorně vychoval, si ani nevzpomene. Metodou dosahování smyslu je pro Kunderu žert, schopnost podívat se na věci s nadhledem, který nás osvobozuje k autentické existenci. A, jak si Kundera povzdechne, dnešní doba už žertům příliš nepřeje.
Vydavateľstvo Artforum vzniklo v roku 2007 keď sme sa rozhodli, že ideme naozaj niečo spraviť s tým, že nám na pultoch (najmä našich) kníhkupectiev chýbajú pre nás osobne kľúčové knihy. Vydali sme teda Tracyho tigra, Malý strom, knihy od Chaima Potoka, Salingera alebo Tatarku. A pribúdajú ďalšie.
Naša najúspešnejšia kniha? Ak je to tá ktorú vlastní najviac ľudí, tak je to Muž, ktorý sadil stromy. Kniha s posolstvom (skvele ilustrovaná vtedy študentom Ľubom Paľom, ktorý je dnes na VŠVU docentom). Najviac dotlačí.
Ak najúspešnejšou knihou je kniha s najväčším počtom ocenení tak sú to asi Hlbokomorské rozprávky – Najkrajšia kniha Slovenska, Najkrajšia detská kniha, dve ceny na Bienále ilustrácii Bratislava, ocenenia IBBY aj Literárneho fondu.
Ak najúspešnejšia je tá, kde do seba kongeniálne zapadla forma (Palo Bálik) a obsah tak je to Tracyho tiger. Obsah Saroyanovho textu a výtvarný presah, ktorý mu dala Martina Matlovičová. Krása!
Naše vydavateľstvo sídli síce oficiálne na Kozej ulici 20, v suteréne kníhkupectva Artforum, no žije skôr v obývačke u Michalovcov doma, kde sa po uspatí najmladšieho člena vydavateľského tímu odohráva väčšina práce, stretnutí a rozhodnutí. Je koniec roka 2015 a počet titulov sa blíži 100, medzi nimi aj detské knihy, pár titulov non-fiction a niekoľko zbierok poézie, no drvivú väčšinu tvorí beletria. Vydávame a naďalej chceme vydávať knihy pre rozmýšľajúcich ľudí, ktoré ich budú sprevádzať na ich cestách najväčšieho dobrodružstva – dobrodružstva myslenia. A budeme aj naďalej trvať na tom, aby ich design a spracovanie bolo také, aké si zaslúžia. Ich čitatelia to totiž vedia oceniť. A nám to prináša radosť.